Arjen taidot ja elämänhallinta 4 op
Kansanopistossa sisäoppilaitosyhteisö antaa nuorelle turvallisen ympäristön itsenäistyä ja kasvaa kantamaan vastuuta omasta ja yhteisön toiminnasta. Kansanopiston yhteisöllinen pedagogiikka edistää nuoren toimintakykyä, oppimisvalmiuksia ja -taitoja, parantaa monin tavoin nuoren elämänhallintataitoja ja edistää täysipainoista ja aktiivista kansalaisuutta.
Opiskelijalla on hyvä mahdollisuus saada sisäoppilaitoksessa elinikäisiä ystäviä, mikä ehkäisee nuoren syrjäytymisvaaraa. Koska kansanopisto toimii sisäoppilaitoksena, on arjen taitojen ja elämänhallinnan taitojen oppiminen luontevaa. Tämä koskee myös niitä opiskelijoita, jotka eivät itse asu sisäoppilaitoksessa.
Suomen Raamattuopistossa opiskelija harjoittelee arjen taitoja ja elämänhallintaa pitämällä huoneensa siistinä, laittamalla itselleen ruokaa asuntolan keittiössä ja siivoamalla jälkensä. Asuntolan sääntöjen noudattamista harjoitellaan koko opiskelun ajan, kuten ajoissa nukkumaan menemistä ja hiljaisuuden huomioimista. Järjestyssääntöjen tehtävä on luoda turvallinen opiskeluympäristö, ja niiden noudattamista jokainen harjoittelee osana opiskelua. Arjen taitoja ovat myös esimerkiksi pyörän huolto, syksyllä ja keväällä pihatalkoisiin osallistuminen, koko opiston ruokalan siistiminen ja vastuullinen yhteisten digitaalisten laitteiden käyttö. Kun arjen taidoissa tai elämänhallinnassa ilmenee ongelmia, niistä keskustellaan ja etsitään yhdessä parempia tapoja toimia.
Opiskelu-, itsetuntemus- ja työelämätaidot, 4 op
Peruskoulunsa päättäneiden nuorten opiskeluvalmiuksia kehitetään kansanopiston oppivelvollisuusvuoden aikana toisen asteen opintoja varten siten, että oppivelvollisuusikäinen nuori löytää oman opiskelutyylinsä ja selkeyttää jatko-opiskelumahdollisuutensa. Oppimisympäristön muutos antaa nuorelle mahdollisuuden uudistaa omaa identiteettiään oppijana ja minäpystyvyyden käsitystään. Sisäoppilaitosmuotoinen kansanopisto-opiskelu tarjoaa myös mahdollisuuden opitun ja koetun kriittiseen reflektointiin.
Suomen Raamattuopistossa muuta kuin suomea, ruotsia tai saamea äidinkielenään puhuva opiskelija voi halutessaan saada S2-opetusta ja tulla arvioiduksi tämän perusteella. Opiskelijoille järjestetään työelämään tutustumista sekä oppilaitoksen ulkopuolisissa työpaikoissa että oppilaitoksen omissa työympäristöissä kuten keittiössä, kirjamyynnissä, asiakaspalvelussa, IT-tuessa tai kiinteistöhuollon tehtävissä.
Vuorovaikutus- ja viestintätaidot, 4 op
Nuorten vuorovaikutus- ja viestintätaitoja vahvistetaan oppivelvollisuusvuoden aikana siten, että nuori kehittää taitoaan toimia tavoitteellisesti, rakentavasti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Nuori oppii havainnoimaan omaa viestintäänsä ja tunnistamaan vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Opinnoissa tutustutaan maamme kielelliseen, kulttuuriseen ja katsomukselliseen moninaisuuteen ja pohditaan identiteetin merkitystä. Sisäoppilaitoksessa asuminen kasvattaa monella tavoin nuoren sosiaalisia vuorovaikutus- ja viestintätaitoja.
Suomen Raamattuopistossa pyritään ystävälliseen ja kohteliaaseen vuorovaikutukseen, ja asiattomaan puheeseen puututaan. Opiskelijoita ohjataan käyttämään asiallista kieltä kaikissa tilanteissa. Oppilaitoksessa kiinnitetään huomiota opiskelijoiden keskinäiseen vuorovaikutukseen ja viestintään, jonka tulee olla kunnioittavaa, eikä halventavaa tai syrjivää. Tämä koskee myös viestintää sosiaalisessa mediassa.
Matemaattiset perustaidot ja ongelmanratkaisutaidot, 4 op
Kansanopiston oppivelvollisuusvuoden aikana vahvistetaan peruskoulunsa päättäneiden nuorten matemaattis-loogista ajattelua sekä perusopetuksessa hankittuja matemaattisia taitoja. Nuori harjaantuu lähestymään ongelmia matematiikan näkökulmasta ja ratkaisemaan niitä matematiikan keinoin. Opinnoissa hyödynnetään erilaisia ongelmanratkaisustrategioita, etsitään luovasti syy-seuraussuhteita ja opitaan perustelemaan tehtyjä ratkaisuja. Opintojen aikana kerrataan keskeisiä matematiikan käsitteitä toisen asteen opintoja varten sekä vahvistetaan matemaattista lukutaitoa.
Suomen Raamattuopistossa matemaattisia taitoja harjoitellaan käytännön tehtävissä kuten ruokakaupassa hintojen vertailua tai kirjamyynnissä kassaohjelman käyttöä. Jokainen opiskelija laatii itselleen myös oman talousarvion, jota seuraa opintojensa aikana. Matematiikkaa opettaa oppivelvollisille tuntiopettaja opetussuunnitelman mukaisesti.
Aktiivinen kansalaisuus 4 op
Kansanopiston oppivelvollisuusvuoden aikana nuori saa sekä opinnoissa että vapaa-ajan ohjauksessa tiedollisia ja taidollisia valmiuksia toimia demokraattisesti ja kestävän elämäntavan periaatteiden mukaisesti lähiyhteisössään ja yhteiskunnan kansalaisena.
Kansanopistovuoden aikana oppivelvollisuusikäinen nuori kasvaa lain tavoitteiden mukaisesti yksilönä tuntemaan oikeutensa ja vastuunsa. Sisäoppilaitosmuotoinen kansanopisto-opiskelu antaa myös mahdollisuuden yhdistää oppivelvollisuusikäisen nuoren harrastukset ja omat mielenkiinnon kohteet hänen opintoihinsa. Aktiivisen kansalaisuuden valmiudet ehkäisevät nuorten syrjäytymistä ja vahvistavat osallisuuden kokemusta.
Suomen Raamattuopistossa opiskelijoita kasvatetaan aktiiviseen kansalaisuuteen yhteiskunnassa ja erityisesti kolmannen sektorin toimijoissa kuten seurakunnissa ja järjestöissä. Oppivelvolliset tutustuvat maamme demokratian ytimeen vierailemalla eduskunnassa ja tapaamalla kansanedustajan. Yhteiskunnassa vallitsevia arvoja ja virtauksia käsitellään oppituntien keskusteluissa.
Opiskelu- ja urasuunnittelutaidot 4 op
Kansanopiston oppivelvollisuusvuosi on henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan perustuva kokonaisuus, johon kuuluu opiskelun lisäksi opiskelijan ohjaus, opiskeluhuolto sekä ohjattu asuminen. Opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, jossa yhdessä opiskelijan kanssa määritetään opintojen keskeiset tavoitteet ja tarvittava ohjaus (jatko-opinnot, urasuunnittelu, elämän suunnittelutaitojen kehittäminen, oppimisvalmiudet). Opinto- ja urasuunnittelun ohjauksen tavoitteena on löytää oppivelvollisuusikäisen nuoren oma oppimis- ja urapolku, jolla nuori motivoituu jatko-opintoihin. Kansanopistovuoden aikana lisätään nuoren oppimisvalmiuksia ja opiskelu- ja työelämätaitoja, pyritään tunnistamaan oppimisen vaikeudet, tuetaan nuoren kykyä tehdä tulevaisuutta koskevia suunnitelmia ja autetaan nuorta löytämään motivaationsa. Sisäoppilaitosmuotoisessa kansanopistossa nuori saa kokea osallisuutta ja hänen hyvinvointinsa vahvistuu.
Monimuotoiset kansanopistokampukset tarjoavat mahdollisuuden oppivelvollisuusikäiselle nuorelle valita opintoja kansanopiston oppivelvollisuusvuoden opintojen lisäksi opistojen tarjoamista lukion ja ammatillisen koulutuksen opinnoista sekä kurkistaa myös korkeakouluopintoihin ja työelämään. Kansanopistot tekevät yhteistyötä eri oppilaitosten ja työnantajien kanssa sekä omalla seudullaan että valtakunnallisesti. Nuori saa kattavan kuvan eri kouluttautumismahdollisuuksista, työmahdollisuuksista ja ammateista vierailujen ja työssäoppimisjaksojen kautta. Näin lisätään nuoren tietämystä toisen asteen opinnoista ja muista tulevaisuuden opiskeluvaihtoehdoista sekä sujuvoitetaan niihin siirtymistä.
Suomen Raamattuopistossa opiskelija saa ohjausta opiskelu- ja urasuunnitelmien selkiyttämiseen koko opintojen ajan. Kukin etsii omia vahvuuksiaan ja mielenkiinnon kohteita paitsi palkkatyön myös vapaaehtoistoiminnan kannalta. Suomen Raamattuopistossa korostetaan, että kaikki työ on arvokasta ja jokainen on kutsuttu palvelemaan lahjoillaan. Oppivelvolliset saavat oppitunneilla kuulla erilaisia urapolkuja ja vierailevat seudun lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa. Oppilaita autetaan ja rohkaistaan hakuprosessin eri vaiheissa heidän hakiessaan seuraavan vaiheen opintoihin.
Suuntautumisopinnot
Valinnaiset suuntautumisopinnot laaditaan kunkin kansanopiston painopisteistä ja vahvuuksista osaksi paikallista opetussuunnitelmaa. Suuntautumisopinnot tarjoavat opiskelijalle mahdollisuuden itselleen mielekkäiden sisältöjen valitsemiseen ja oman osaamisen monipuolistamiseen. Suuntautumisopintojen avulla koulutukseen voidaan myös hakea painotuksia alueellisesti, jolloin voidaan vastata tietyn alueen erityisiin koulutustarpeisiin tehden yhteistyötä alueen muiden koulutuksen järjestäjien ja toimijoiden kanssa. Suuntautumisopintojen osaksi voidaan laatia myös useamman kansanopiston yhteisiä osaamiskokonaisuuksia. Suuntautumisopinnot syventävät ja laajentavat muiden osaamiskokonaisuuksien antia.
Jokaisella kansanopistolla on opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä ylläpitämislupa, jossa määritellään kyseisen kansanopiston antaman opetuksen arvoperusta. Arvoperusta voi näkyä kansanopiston oppivelvollisuusvuoden suuntautumisopinnoissa, toimintakulttuurissa ja sisäoppilaitoksen vapaa-ajan toiminnassa. Toiminnan tulee olla läpinäkyvää arvoperustan suhteen, eli opiskelija tietää, minkälaisen arvoperustan omaavaan kansanopistoon hän tulee. Joillekin nuorille kansanopiston vahva arvoperusta on syy tulla tiettyyn kansanopistoon.
Monimuotoiset kansanopistokampukset voivat tarjota osana suuntautumisopintoja osia lukion ja ammatillisen koulutuksen opinnoista sekä kurkistaa myös korkeakouluopintoihin. Kansanopistokampuksilla voidaan tarjota myös eri oppilaitosmuotojen yhteisiä opintoja, jotka voidaan lukea kansanopiston oppivelvollisuusvuoden opiskelijoille osaksi suuntautumisopintoja. Suuntautumisopinnot voidaan kytkeä myös kohdissa 5.1─5.7 mainittujen taitojen oppimiseen siten, että osa mainituista taidoista opitaan suuntautumisopintojen yhteydessä. Nämä tulee määritellä tarkemmin oppilaitoskohtaisessa opetussuunnitelmassa. Paikallisessa opetussuunnitelmassa tulee myös määritellä opiskelijan osaamisen arvioinnin kohteet suuntautumisopintojen osalta. Alla on kuvattu esimerkinomaisesti suuntautumisopintojen mahdollisia osaamistavoitteita.
Suomen Raamattuopistossa oppivelvollisille suunnatulla kansanopistolinjalla opiskelija voi valita suuntautumisopinnoiksi Musiikkilinjan, Urheilulinjan tai Nuorten Raamatun peruskurssin (PK). Opiskelijat voivat myös osallistua Suomen Raamattuopiston nuorisotyön toimintaan kuten nuorteniltoihin ja isoskoulutukseen.
Musiikkilinja
Musiikkilinjalla opiskelija kehittää taitojaan ja saa valmiuksia musiikin jatko-opintoihin. Musiikin teoria ja käytäntö kulkevat käsi kädessä. Linjalla on mahdollisuus kehittyä eteenpäin oman instrumentin parissa. Musiikkilinjan kuorossa, yhtyeissä ja bändeissä pääsee tutustumaan musiikkityyleihin ja saa esiintymiskokemusta sekä apua esiintymisjännitykseen. Kristinusko on kaikessa opetuksessa luontevasti läsnä. Yhdessä tekeminen ja toinen toisensa tukeminen ovat olennainen osa musiikkilinjaa. Musiikkilinjalla opiskelija oppii myös ymmärtämään Raamatun näkemyksen taiteesta, musiikki mukaan luettuna. Hän osaa peilata omaa ajatteluaan ja ajan ilmiöitä Raamattuun ja kristilliseen maailmankuvaan.
Urheilulinja
Urheilulinjalla tavoitteena on kasvaa ja auttaa muita kasvamaan fyysisesti, sosiaalisesti, henkisesti ja hengellisesti. Urheilulinjalla Raamattu on keskellä urheilijan elämää ja opiskelija oppii elämänsuunnittelutaitoja. Innostavat ja luotettavat raamattuopetukset ovat keskeinen osa urheilijana ja ohjaajana kasvamisen prosessia. Suomen Raamattuopiston urheilulinjalla oppilaat kehittävät omia ihmissuhdetaitoja ja voivat tutustua esimerkiksi jalkapalloon, salibandyyn, koripalloon, lentopalloon, pöytätennikseen ja sulkapalloon. Näiden lisäksi opiskelija voi kokeilla yksittäisinä kertoina mm. laskettelua ja seinäkiipeilyä. Koulutuksen tavoitteisiin kuuluu oman kehonkuvansa hyväksyminen, toimiminen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteita noudattaen sekä omalta osaltaan kaikkien tasavertainen kohtelu. Linjalla opitaan tuntemaan itseään paremmin yksilö- ja ryhmätehtävien kautta sekä toimimaan ryhmässä. Opinnoissa pohditaan omia vahvuuksia ja heikkouksia ja suunnitellaan yhdessä opettajien ja muiden opiskelijoiden tuella omaa tulevaisuuden uraa. Opiskelija oppii ottamaan huomioon ravitsemuksen merkityksen terveydelle. Linja toimii parhaimmillaan väylänä liikunnan ja urheilun aktiiviseen harrastustoimintaan ja joidenkin kohdalla työhön liikunnan ja urheilun parissa. Yhteistyötä tehdään seurakuntien, kristillisten järjestöjen ja eri urheiluseurojen kanssa.
Nuorten Raamatun peruskurssi
Nuorten Raamatun peruskurssilla etsitään elämälle suuntaa ja rakennetaan omaa elämäkatsomusta. Opiskelija tutustuu Raamatun kirjojen pääaiheisiin ja kristillisen uskon ja luterilaisen uskonkäsityksen keskeisiin sisältöihin. Opintoihin kuuluu identiteetti- ja uravalintatyöskentelyä, ihmissuhde - ja vuorovaikutustaitojen opettelua sekä lähetystyöhön, sielunhoitoon ja toisten auttamiseen tutustumista.